Kennismaken met TIV
Op deze pagina maak je kennis met het nieuwe praktijkgerichte programma Techniek en Innovatief Vakmanschap (TIV). Daarmee kunnen scholen een grotere groep leerlingen opleiden voor een afwisselende loopbaan in de techniek, waar innovatie en vakmanschap centraal staan.

TIV wordt een breed licentievrij techniek programma dat zich specifiek richt op het werken in de technische sector en de doorstroom naar een technische mbo-opleiding of het havo.
Wat is innovatief vakmanschap?
In het programma TIV staat innovatief vakmanschap centraal. Het programma sluit aan bij innovatieve ontwikkelingen binnen de technische sectoren. Daarnaast is het sterk gericht op het vakmanschap, waarbij leerlingen vakkennis en -vaardigheden aanleren voor het daadwerkelijk maken van producten, het installeren en onderhouden van systemen en het verlenen van diensten. Binnen TIV werken leerlingen aan praktijkgerichte opdrachten waarin het regionale bedrijfsleven een belangrijke rol speelt.
Wat is nodig om dit programma vorm te geven?
Om dit programma goed vorm te kunnen geven, is een passende fysieke leeromgeving nodig. Als scholen zelf niet beschikken over deze fysieke leeromgeving, kunnen ze het programma bijvoorbeeld vormgeven door het te ontwikkelen in samenwerking met een mbo of een vmbo met een technieklicentie. Deze scholen beschikken tevens over de juiste begeleiding bij het verwerven van de vakkennis en vakvaardigheden.
Wat is het verschil met Technologie en Toepassing?
Naast TIV is er nog ander licentievrij techniekprogramma: Technologie en Toepassing (T&T). De eigenheid van beide programma’s komt tot uitdrukking doordat het programma TIV zich specifiek richt op het werken in de technische sector en de doorstroom naar een technische mbo-opleiding, terwijl het programma T&T zich richt op de toepassing van technologie. Het programma T&T kent hiermee een veel bredere, en minder specifieke oriëntatie op de technische vervolgopleiding.
Op welke werkvelden richt TIV zich?
De voorlopige indeling van werkvelden van TIV laat goed zien dat het programma techniek in de volle breedte behandelt. Deze indeling is onder andere gemaakt met het oog op herkenbaarheid voor vmbo, mbo, brancheorganisaties en het bedrijfsleven. De indeling van werkvelden zal verder geëvalueerd en waar nodig aangepast worden tijdens de pilot.
Vakgebied |
Voorlopige werkvelden |
---|---|
PIE
|
Metaal & Metaalelektro |
Technische installaties | |
Procesindustrie | |
BWI
|
Woning -en Utiliteitsbouw |
Afbouw en onderhoud | |
Hout en meubel | |
Infra | |
M&T
|
Mobiliteit |
Transport en logistiek | |
Carrosserie | |
Maritiem
|
Maritiem |
Nautisch |
Hoe komt het innovatieve karakter van het programma tot uiting?
Scholen ontwikkelen het programma TIV in samenwerking met het regionale bedrijfsleven. Hierdoor staan de scholen in nauw contact met nieuwe ontwikkelingen in de techniek en veranderende behoeften op de arbeidsmarkt. Het examenprogramma van TIV geeft ruimte aan scholen om deze -en toekomstige ontwikkelingen in het onderwijsprogramma te verankeren, zoals: slimme systemen, cobotisering, smartification, modulaire houtbouw, verduurzaming, marktontschotting, slim maatwerk en inhouse production.
Wat zijn voorbeelden van praktische en realistische opdrachten binnen TIV?
Mogelijke voorbeelden van praktijkgerichte vraagstukken zijn:
- Leerlingen krijgen de opdracht om voor een opdrachtgever een meubelstuk te ontwerpen en produceren, waarbij zij rekening houden met circulair produceren, zoals hergebruik van materialen.
- Leerlingen krijgen de opdracht van landbouwmechanisatiebedrijf om een aanpassing te ontwerpen voor een landbouwmachine en deze aan de hand van een werktekening te maken.
- Leerlingen krijgen van een aannemer de opdracht om voor een tiny house een filtratiesysteem te ontwerpen voor het hergebruik van regenwater. Vervolgens bouwen en testen zij die daadwerkelijk.
- Leerlingen krijgen de opdracht van een aannemer of mbo om een detailuitwerking van een dakkapel of aanbouw te maken als demo voor het luchtdicht isoleren van (een deel van) een woning.
- Leerlingen krijgen van een klant of mbo-instelling de opdracht om een reparatievoorstel voor een voertuig te maken en uit te voeren.
- Leerlingen krijgen van een hovenier de opdracht om een vuurhaard te ontwerpen van cortenstaal. De vuurhaard past zo goed mogelijk bij het ontwerp van de tuin.