Inspiratie
Op tal van plaatsen in Nederland wordt al gewerkt binnen de nieuwe leerweg. Hier vind je artikelen, publicaties en video’s van inspirerende voorbeelden uit de praktijk.

- vorige resultaten
- resultaten 1-9
- ...
- resultaten 28-36
- resultaten 37-41

Mavo-leerlingen van het Johannes Fontanus College in Barneveld krijgen praktijkonderwijs aangeboden in zogeheten plusvakken. In de plusvakken ontdekken leerlingen niet alleen hun talenten en welke beroepen ze leuk vinden, maar leren ze ook vaardigheden die ze nodig hebben op het mbo en hun verdere leven.

CSG Jan Arentsz in Alkmaar heeft serieus werk van een betere aansluiting vanuit het vmbo op mbo en havo gemaakt. Door het aanbieden van een aantal beroepsgerichte vakken in de bovenbouw kunnen vmbo-leerlingen TL, op basis van reële beroepsbeelden, bewuster kiezen voor een vervolgstudie en beroep.

De samenleving vergrijst en dat vraagt om technische oplossingen voor de zorg. ‘Introduceer daarom een keuzevak als Zorgtechnologie. Dan kun je met deze crossover ook meer meisjes voor techniek interesseren.’ Dat vinden Arie Koning van het Deltion College en Jolanda van Til van het Zorgtrainingscentrum (ZTC) in Zwolle.

Technologie en toepassing is een nieuw schoolexamenvak voor de GL en TL. Het vak laat leerlingen kennismaken met alle sectoren waarin technologie een rol speelt. Aan de hand van een praktische opdracht oriënteren leerlingen zich op hun toekomst.

Na het overweldigende succes van de technasiumafdeling voor havo- en vwo-leerlingen werkt het Newmancollege in Breda aan een vergelijkbaar aanbod voor de mavo-leerlingen. De kern van het Bèta Challenge programma zit ‘m in de omslag van instellingsdenken naar denken in termen van opleidingen.
- vorige resultaten
- resultaten 1-9
- ...
- resultaten 28-36
- resultaten 37-41