Nieuwe leerweg
Door het samenvoegen van de gemengde en theoretische leerweg met een praktijkgericht programma krijgen leerlingen de mogelijkheid hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen in een levensechte opdracht. Het doel van de nieuwe leerweg is dan ook om leerlingen optimaal voor te bereiden op doorstroom naar mbo-4 opleidingen of het havo.

In de pilot wordt het praktijkgerichte programma doorontwikkeld en mogelijke uitdagingen bij het organiseren van de nieuwe leerweg op scholen in kaart gebracht. De nieuwe leerweg brengt een aantal uitdagingen met zich mee, bijvoorbeeld: 'Hoe zit het met de profielen, het vakkenpakket en de doorstroom naar mbo of havo?'.
Profielen in de nieuwe leerweg
Het samenvoegen van de gl en de tl, met elk een andere profielstructuur, maakt een herclustering van de profielen en de daarbij behorende vakken noodzakelijk. Bij een herclustering wordt rekening gehouden met de aansluiting vanuit de profielen van de basis- en kaderberoepsgerichte leerwegen, de profielen van het havo en de aansluiting op het mbo.
Vakkenpakket van leerlingen
De nieuwe leerweg start in leerjaar 3 van het vmbo. Eerder starten (in leerjaar 1 of 2) mag, maar er mogen niet eerder cijfers gegeven worden die meetellen voor het examen van leerlingen. In leerjaar 3 volgen alle leerlingen een praktijkgericht programma en theoretische vakken, zoals Nederlands, Engels, aardrijkskunde, wiskunde, enz.
Aan het eind van leerjaar 3 kiest de leerling een vakkenpakket waarin hij examen doet. Dat vakkenpakket bestaat in elk geval uit Nederlands, Engels, een praktijkgericht programma en de verplichte vakken (LO, maatschappijleer en kunst) aangevuld met ten minste 3 theoretische vakken.
In de loop van de pilot wordt bepaald of en zo ja welke theoretische vakken gekoppeld worden aan de verschillende praktijkgerichte programma’s.
Doorstroom naar mbo of havo
Vanuit de nieuwe leerweg kunnen leerlingen doorstromen naar een mbo-4 opleiding of naar het havo. Om doorstroomrecht te hebben tot het havo moeten leerlingen, naast de verplichte theoretische vakken en het praktijkgerichte programma, één extra vak volgen en afsluiten.
Leerlingen die naar een technische opleiding op het mbo willen doorstromen moeten examen doen in wiskunde of nask1.